loading...
بروبچ ناروا
محمد امین بازدید : 118 یکشنبه 10 دی 1391 نظرات (2)

همان‏طور که می‏دانید در ویندوزهای ویستا و 7 نحوه مشاهده آیکن فایلها و فولدرها و همچنین شورتکات های صفحه دسکتاپ دگرگون شده است و اشکال جدیدتری با ابعاد گوناگون آیکن ها به آن اضافه شده است. برای تغییر نحوه مشاهده آیکنها در پنجره های ویندوز، بایستی راست کلیک نمود و از منوی View یک گزینه را انتخاب کرد. اما هم اکنون در این ترفند قصد داریم نحوه تغییر شکل و اندازه آیکن‏های فایلها، فولدرها و شورتکات های دسکتاپ را به شکلی سریع و با بهره گیری از ماوس و کیبورد را به شما آموزش دهیم.

 

بدین منظور:
به صفحه دسکتاپ یا هر فولدری که قصد تغییر اندازه آیکن‏های موجود در آن را دارید بروید.
اکنون کلید Ctrl کیبورد را بگیرید و غلطک ماوس را بالا و پایین کنید.
با این کار به ترتیب آیکن‏های موجود در صفحه بزرگ و کوچک می‏شود.

این کار کاملاً مشابه آن چیزی است که می‏توان در مرورگرهای وب انجام داد.

 

محمد امین بازدید : 109 شنبه 09 دی 1391 نظرات (0)

همان‏طور که می‏دانید در صورتی که سیستم را به حالت Sleep ببرید، با این کار کامپیوتر را به صورت سطحی خاموش کرده‏اید یا به اصطلاح آن را به خواب برده‏اید. به این معنا که در صورت حرکت دادن ماوس و یا فشردن یکی از کلیدهای کیبورد، مجدداً کامپیوتر روشن شده و وارد محیط ویندوز می‏شود. در مادربوردهای جدید، این کار به سرعت انجام شده و در نتیجه بسیار باعث تسریع کار میگردد، از این رو حالت Sleep یکی از موارد پر کاربرد برای کاربران حرفه‏ای است. در صورتی که از ویندوز 7 استفاده می‏کنید، با استفاده از این ترفند می‏توانید ویندوز را طوری تنظیم کنید که در صورت رفتن به حالت Sleep، کامپیوتر دیگر با حرکت دادن ماوس و یا فشردن کلیدهای کیبورد از خواب بیدار نشود.

 

 

 

برای این کار:
ابتدا بر روی دکمه Start کلیک کنید و عبارت mouse را تایپ نموده و Enter بزنید.
سپس در پنجره Mouse Properties به تب Hardware بروید و بر روی دکمه Properties کلیک کنید.
در پنجره جدید باز شده، به تب Power Management بروید.
اکنون تیک گزینه Allow this device to wake the computer را بردارید.
با OK کردن پنجره‏های باز تغییر اعمال می‏شود و از این پس با حرکت دادن ماوس و یا کلیک، کامپیوتر از حالت Sleep خارج نمی‏شود.

 

همچنین برای این که با فشردن کلیدهای کیبورد نیز کامپیوتر از خواب بیدار نشود:
در منوی Start عبارت check keyboard را وارد نموده و Enter بزنید.
حال همانند بالا عمل کنید.

محمد امین بازدید : 119 شنبه 09 دی 1391 نظرات (0)

در این گفتار به اختصار روش تایپ 10 انگشتی آموزش داده می شود. همانطور که می دانید، تایپ ده انگشتی مهارتی است که به شما امکان می دهد تا بدون نگاه کردن به صفحه کلید، با سرعتی بیش از 5برابر افراد عادی (180حرف در دقیقه) تایپ نمایید.

 

ارزش و اهمیت تایپ ده انگشتی

مدت دوره آموزش تایپ حرفه ای، به طور معمول در آموزشگاه های فنی و حرفه ای 4 ماه است که گاهی بیشتر نیز می شود. اما معتقدم که جهت آموزش این مهارت به افرادی که واقعاً انگیزه و پشتکار یادگیری آن را داشته باشند، یک جلسه نیز کافی بوده و بعد از آن در صورتی که تمرین مرتب و مکرر کنند، به مرور زمان در حد تایپیست های حرفه ای آموزش دیده ظاهر خواهند شد.


قدم اول

به صفحه کلید نگاه کنید. دو تا از دکمه های صفحه کلید روی خود برجستگی های کوچکی دارند که وجود آنها کمک می کند تا موقعیت این دو دکمه را حتی در تاریکی یا بدون نگاه کردن نیز بتوان پیدا کرد. دکمه های مذکور، حروف F و J می باشند. انگشت اشاره دست راست خود را روی حرف J و انگشت اشاره دست چپتان را روی حرف F بگذارید.


قدم دوم

دو انگشت سبابه خود را روی دکمه SPACE مستقر نموده و 6 انگشت باقیمانده را به ترتیب روی دکمه های کنار حروف F و J بگذارید. (البته بدون فشردن دکمه ها) با مستقر شدن دستتان در این حالت، موقعیت تمامی دیگر کلیدها، نسبت به این 8 کلید ردیف وسط، قابل دسترس می باشد. این 8 دکمه را کلیدهای خانه (HOME KEYS) می نامند.

لازم به یادآوری است که علت مرتب نبودن دکمه های صفحه کلید به ترتیب الفبایی، آرایش آنها به ترتیب میزان کارایی است. 8 کلید خانه، پرکاربردترین حروف صفحه کلید به شمار می روند.


قدم سوم

برای تایپ کردن، هر کلیدی را که می خواهید فشار دهید باید از میان 8 انگشت ردیف وسط، فقط یک انگشت که به آن دکمه نزدیکتر است از جای خود بلند شده، کلید مذکور را فشرده و دوباره به جای خود بازگردد. پس از بازگشت انگشت به موقعیت اولیه، انگشت بعدی جهت فشردن دکمه بعدی از جای خود بلند شده، دکمه را فشرده و به جای خود باز می گردد. همینطور، هر دکمه ای را که می خواهیم فشار دهیم، فقط یک انگشت برای فشردن آن از جای خود حرکت کرده، آن کلید را فشرده و دوباره به جای خود باز می گردد.

 

روش تایپ 10 انگشتی با صفحه کلید

 

شروع تایپ سرعتی به روش صحیح:

به عنوان شروع، دست خود را به روش گفته شده روی کلیدهای مبنا گذاشته و هر یک از کلمات زیر (یا دیگر کلمات دلخواه) را در برنامه WORD به قدری تایپ کنید که احساس نمایید نوشتنشان (بدون نگاه به صفحه کلید) برایتان آسان شده است. هر کلمه، حدوداً دو خط.


الف) تمرین با حروف ردیف وسط:

سم، کشک، گک، ات، لب، شک،

بات،بابا ،الب، شبی، یاس، سال، لاک،

کمال، شیما، مینا، امشب، لک لک، نم نم


ب) تمرین با حروف ردیف وسط و بالا:

ضش، صس، ثی، قب، فب، چک، جک، حک، خم، هن، عت، غت

ضامن، صبا، ثمین، قلیان، فلفل، چنگک، جنگل، خلاص، همیشه، علما، غلام

فسنجان، فسقلی، فکستنی، ثنایی، قلقلی، قشنگ، عقاب، خفن، خنک


پ) تمرین با حروف ردیف های وسط، بالا و پایین:

ظش، طس، زی، رب، ذب، /ک، .م، ون، ئت، دت، زکی، رشت، دادار

ظله، طشت، زورو، رب انار، بند رخت، ظالم، طالبی، زنبور، روزی، ذلیل، دهکده، نائب،آبله

(نکته1: جهت نوشتن حرف آ کلیدهای SHIFT+H را بفشارید.)

(نکته2: کلید SHIFT همواره با انگشت کوچک دست مخالف دستی که حرف مربوطه را می زند فشرده می شود)

ملاحظه،کبوتر،آشکار

 

 

روش تایپ 10 انگشتی با صفحه کلید

 

قدم چهارم :

در شروع کار، ممکن است اجرای این روش، کمی برایتان دشوار بوده و یا احساس کنید روش کندی است. اما فراموش نکنید که به مرور زمان آنقدر در این کار ماهر خواهید شد که سرعت نوشتنتان با صفحه کلید چندان فرقی با سرعت نوشتن با خودکار نخواهد داشت.

تمارین مربوط به کلیدهای اعداد، در اینجا آورده نشده، اما جهت اطلاع از انگشت متناظر با هر عدد، به رنگ دکمه ها در شکل زیر دقت نمایید. (کلیدهای همرنگ با انگشت مشابهی فشرده می شوند)

ممکن است با بلند شدن یک انگشت، انگشت دیگری نیز به طور غیر ارادی از جای خود بلند شود، اما این موضوع ایرادی نداشته و مهم این است که حتماً پس از فشار دادن دکمه مورد نظر، هر دو انگشت به جای اولیه خود باز گردند.

محمد امین بازدید : 139 شنبه 09 دی 1391 نظرات (0)

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده بودید که چگونه میتوان به مدت زمان روشن بودن کامپیوتر پی برد؟ با استفاده از ترفندی که هم اکنون به شما معرفی میکنیم میتوانید به راحتی و با تایپ یک دستور بفهمید که از مدت زمان روشن بودن کامپیوتر شما چه مدت گذشته است.

 

برای این کار:
از منوی Start به Run بروید.
عبارت cmd را وارد کرده و Enter بزنید تا وارد محیط Command Prompt شوید.
دستور net statistics workstation را وارد کرده و Enter بزنید.
خواهید دید که متونی ظاهر میگردد.
در بالاترین قسمت و در مقابل Statistics since میتوانید زمان و تاریخ روشن شدن سیستم را ببینید.

محمد امین بازدید : 119 شنبه 09 دی 1391 نظرات (0)

یکی از قسمت های پرکاربردی که روزانه کاربران با آن زیاد سروکار دارند محیط Control Panelویندوز است. به وسیله Control Panel میتوانید به نوعی قلب ویندوز را در دست بگیرید و تنظیمات مختلفی را انجام دهید. هم اکنون ترفندی را به شما معرفی خواهیم کرد که با استفاده از آن میتوانید به شکل بسیار سریع و تنها از طریق راست کلیک بر روی منوی دسکتاپ و انتخاب گزینه مربوطه وارد پنجره Control Panel شوید. لازم به ذکر است این ترفند بر روی ویندوز ویستا امکان پذیر است.

 

برای اینکار:
از منوی Start وارد Run شده و عبارت regedit را وارد کرده و Enter بزنید تا رجیستری ویندوز باز شود.
حال به مسیر زیر بروید:
HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\Background\shell

بر روی shell راست کلیک کرده و New > Key را انتخاب کنید و نام آن را Control Panel تنظیم کنید.
حالا بر روی Control Panel راست کلیک کرده و مجددأ New > Key را انتخاب کنید و این بار نام آن را command قرار دهید.
اکنون command را انتخاب کنید، سپس از قسمت دیگر صفحه بر روی Default دوبار کلیک کنید.
در پنجره باز شده در قسمت Value عبارت زیر را وارد کرده و OK کنید:
rundll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL

اکنون گزینه Control Panel در دسکتاپ شما به هنگام راست کلیک پدیدار شده است.

محمد امین بازدید : 122 شنبه 09 دی 1391 نظرات (0)

مطمئناً شما هم به این موضوع آگاه هستید که برای انجام امور خاصی در ویندوز علاوه بر یک راه، نهایاتاً دو یا سه راه دیگر نیز وجود دارد. اما این بار ما قصد داریم تا 6 راه مختلف برای بستن پنجره‏های ویندوز به شما معرفی کنیم که یک از روشی متفاوت صورت می‏گیرد. فراگیری این نوع راه‏ها و ترفندها، بسیار به بالا رفتن تبحر و دانش شما در علم کامپیوتر کمک می‏کند.

 

شش راه مختلف برای بستن یک پنجره و کادرهای محاوره‏ای ویندوز عبارتند از:
1- کلیک بر روی دکمه مربع شکل قرمز رنگی که علامت ضربدر بر روی آن دیده می شود.
2- انتخاب منوی File و کلیک بر روی گزینه Exit در پنجره.
3- استفاده از کلیدهای ترکیبی Alt + F4 به هنگام باز بودن پنجره.
4- استفاده از Ctrl+Alt+Delete) Task Manager) و انتخاب پنجره مورد نظر و کلیک بر روی گزینه End Task و بستن آن.
5- در یک پنجره باز، بر روی بالاترین قسمت پنجره (قسمت آبی) و در سمت مخالف علامتضربدر، بر روی نام پنجره راست کلیک کرده و Close را انتخاب کنید.
6- استفاده از این کلید ترکیبی Ctrl+W (این 2 کلید ترکیبی در بعضی موارد استثنا نیز دارد).

 

محمد امین بازدید : 244 شنبه 09 دی 1391 نظرات (0)

ممکن است شما نیز از افرادی باشید که ترفندهای مختلفی را برای مشاهده و آزمایش بر روی سیستم خود امتحان میکنید. بخشی از این ترفندها مربوط به رجیستری ویندوز است که بخشی بسیار حساس است و یک اشتباه در آن میتواند شما را دچار مشکلات زیادی کند. به همین دلیل برای این که خیال خود را از این بابت راحت کنید کافی است پیش از انجام ترفند، یک پشتیبان از کل رجیستری خود بگیرید تا در صورت ایجاد مشکل به راحتی آن را به حال قبل بازگردانید. در ضمن به این نکته هم دقت کنید که بسیاری از ویروس ها از داخل رجیستری به ویندوز شما رسوخ میکنند، با گرفتن پشتیبان از رجیستری میتوانید تا حدودی جلوی این مشکل را نیز بگیرید.

 

بدین منظور:
از منوی Start بر روی Run کلیک کرده و در محیط Run دستور regedit را تایپ نمایید.
در محیط رجیستری و از قسمت شاخه ها و زیر شاخه ها بر روی علامت (+) کنار My Computer کلیک کرده تا تمامی زیرشاخه ها بسته شود.
سپس از منوی بالا به File رفته و بر روی Export کلیک کنید.
حال مکان مناسبی برای ذخیره فایل پشتیبان انتخاب کرده و روی دکمه Save کلیک کنید. (دقت کنید در پایین پنجره تیک گزینه All خورده باشد).
در پایان به این نکته توجه داشته باشید که برای استفاده از پشتیبان از منوی File به Import رفته و فایلی که ساختید را Open کنید. سپس روی دکمه Yes کلیک کرده و سیستم را مجددأ راه اندازی کنید.

محمد امین بازدید : 73 شنبه 09 دی 1391 نظرات (0)

تاکنون شده است که بخواهید جهت اطلاع خودتان یا در اختیار قرار دادن دیگران، لیستی از نرم‏افزارهایی که بر روی ویندوزتان نصب است را تهیه کنید تا مطلع شوید دقیقاً چه برنامه‏هایی بر روی ویندوزتان نصب است؟ برای این کار چه می‏کنید؟

از منوی Start به All Programs می‏روید یا در نهایت به صفحه Add/Remove Programs در Control Panel مراجعه می‏کنید؟ حال اگر بخواهید نام این برنامه‏ها را در اختیار دیگران قرار دهید چه می‏کنید؟ از صفحه عکس می‏گیرید یا شروع به تایپ نام برنامه‏ها می‏کنید؟ باید بدانید که همه این راه‏هایی که مطرح شد غیراصولی هستند. در این ترفند قصد داریم نحوه مشاهده و تهیه لیست کامل کلیه نرم‏افزارهای نصب شده بر روی ویندوز به همراه نسخه دقیق هر یک را برای شما بازگو کنیم. آن هم بدون استفاده از هر گونه برنامه جانبی و تنها از طریق خود ویندوز. این ترفند بر روی کلیه نسخه‏های ویندوز قابل اجراست.

 

 

برای این کار:
ابتدا بر روی دکمه Start کلیک کنید
سپس اگر از ویندوز XP استفاده می‏‏کنید Run را انتخاب کرده و عبارت cmd را وارد کنید و Enter بزنید. و اگر از ویندوز ویستا یا 7 استفاده می‏کنید پس از باز کردن منوی Start بلافاصله عبارت cmd را تایپ نموده و کلید Enter را از روی کیبورد فشار دهید.
پس از باز شدن پنجره Command Prompt، عبارت wmic را تایپ کنید و Enter بزنید.
اکنون دستور زیر را عیناً وارد کنید و مجدد Enter بزنید:

product get name,version

 

مشاهده لیست کلیه نرم‏افزارهای نصب شده

 

پس از وارد کردن این دستور، بسته به تعداد نرم‏افزارهای نصب شده بر روی ویندوز بین چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‏کشد تا لیست برنامه‏ها همراه با نسخه دقیق هر کدام ظاهر شود.
در صورتی که می‏خواهید فقط عنوان برنامه‏ها بدون درج ورژن هر کدام نمایش داده شود به جای دستور بالا از دستور زیر استفاده کنید:

product get name

 

همچنین اگر بخواهید از لیست این برنامه‏ها خروجی بگیرید، می‏توانید به سادگی خروجی با فرمت txt و html بگیرید و بروی هارد ذخیره کنید.
برای گرفتن خروجی با فرمت txt از دستور زیر:

output:c:\beytoote.txt product get name,version/

 

و برای گرفتن خروجی با فرمت html از دستور زیر استفاده کنید:

 

output:c:\beytoote.html product get name,version

دقت کنید، دستورات فوق را کپی نکنید، بلکه تنها در محیط CMD آنها را تایپ نمایید. همچنین همانطور که مشخص شده است فایل با نام beytoote که شامل لیست برنامه‏ها است در درایو C ذخیره می‏شود. شما می‏توانید مسیر ذخیره این فایل و نام آن را در دستور تغییر دهید.

محمد امین بازدید : 59 شنبه 09 دی 1391 نظرات (0)

حتمأ شما نیز گاهی ناچارأ مجبور به استفاده از دکمه Power موجود بر روی کیس شده‌اید. این دکمه به همراه دکمه Reset بر روی کلیه کامپیوترهای شخصی وجود دارد. کاربرد این دو دکمه نیز تاحدودی واضح است. از دکمه Reset جهت بازنشانی سیستم و از کلید Power نیز جهت روشن کردن کامپیوتر استفاده می‌شود. اما اگر هنگامی که کامپیوتر روشن است دکمه Power را بزنید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر از ویندوز XP استفاده می‌کنید به طور پیش فرض کلیه برنامه‌های فعال بسته شده و ویندوز Shutdown می‌شود. اما آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که می‌توان با استفاده از دکمه Power ویندوز را به حالت Standby درآورد و یا حتی آن را Hibernate کرد؟ هم‌اکنون به معرفی این ترفند ساده در ویندوز XP می‌پردازیم.

 

برای این‌کار:
از منوی Start به Control Panel بروید.
بر روی Power Options دوبار کلیک کرده تا پنجره Power Options Properties باز شود.
سپس به تب Advanced بروید.
اکنون در قسمت Power Buttons و در زیر عبارت When I press the power button on my computer می‌توانید نوع کاربرد کلید Power را تعیین کنید.
اگر در حالت Standby باشد طبعأ سیستم در حالت Standby قرار می‌گیرد.
در صورتی که بر روی Hibernate تنظیم شود سیستم پس از فشردن کلید Hibernate می‌شود (نحوه فعال‌سازی Hibernate در این ترفند).
اگر به همان حالت قدیم یعنی Shutdown باشد سیستم کاملأ خاموش می‌شود.
اما اگر گزینه بر روی Ask me what to do تنظیم شده باشد پس از هر بار فشردن دکمه Power، پنجره Turn Of Computer نمایان می‌شود و شما می‌توانید هر گزینه‌ای که در آن لحظه دوست دارید را انتخاب کنید.
در نهایت اگر Do nothing را انتخاب کنید پس از فشردن کلید Power هیچ اتفاقی نمی‌افتد

 

محمد امین بازدید : 63 شنبه 09 دی 1391 نظرات (0)

همزمان با افزایش بدافزارها، کرم‏های اینترنتی و تروجان‏ها، هکرها و سارقان اطلاعات همواره به دنبال راههایی به منظور سرقت اطلاعات و دسترسی به حسابهای بانکی و گاهی بوجود آوردن اختلالات الکترونیکی بوده‏اند.

در این بخش نگاهی کوتاه به ۱۰ ویروس خطرناک کامپیوتری از آغاز فعالیت کامپیوتر‏ها تا به حال خواهیم داشت:

 

 

ویروس The Morris worm

در سال ۱۹۹۸ دانشجویی به نام رابرت موریس ، کرمی را وارد شبکه ی اینترنت کرد که بیش ار ۱۰ درصد از سیستم های متصل به شبکه ی اینترنت را آلوده ساخت و باعث از کار افتادن کانل آنها گردید. (در آن زمان حدود ۶۰ هزار کامپیوتر به شبکه ی اینترنت متصل بودند). موریس در حال حاضر استاد دانشگاه MIT است.

 

 

ویروس The Concept virus

این بد افزار اولین (۱۹۹۵) ویروس کامپیوتری بود که توانست فایل های (word) مایکروسافت را آلوده کند. این ویروس اولین بار تصادفا از طریق یک سی دی رام به مایکروسافت انتقال یافت و تنها در طول چند روز توانست خود را به عنوان گسترده ترین ویروس اینترنتی که تا آن زمان شناخته شده بود معرفی کند و توانست پرونده‏های شخصی فراوانی را از طریق ایمیل به اشتراک گذارد.

 

 

 

ویروس

CIH

CIH یا ویروس چرنوبیل (۱۹۹۸) هر ساله در ۲۶ آوریل ( ۶ اردیبهشت ) همزمان با سالگرد فاجعه هسته‏ای چرنوبیل اوکراین راه‏اندازی می‏شود. این ویروس با وارد کردن اطلاعاتی در یکی از تراشه‏های اصلی کامپیوترها می تواند باعث از کارافتادن کامل آنها شود. طراح این بد افزار، چن ایگ هو، توسط پلیس تایوان دستگیر شده است.

 

 

ویروس

The Anna Kournikova worm 

 

این کرم اینترنتی که ابتدا خود را بصورت تصویری از یک تنیس باز به نمایش گذاشت در واقع بدافزاری بود که توسط (جان دی ویت) طراحی شده بود. او در آخر با حکم دادگاه به کار خود پایان داد.

 

 

ویروسهای کامپیوتری

 

 

ویروس

I LOVE YOU

 

این ویروس با ارسال عبارت ILOVEYOU به تمام افراد حاضر در (address book) قربانیان، حجم وسیعی از کاربران اینترنت را در ماه می ۲۰۰۰ (اردیبهشت ۱۳۷۹) آلوده ساخت. این بدافزار به منظور ربودن کلمه عبور افراد در اینترنت برای سازنده ی فیلیپینی اش طراحی شده بود.

 

 

 

ویروس

The Melissa virus

 

ویروس Melissa اولین ویروس تحت ایمیل (۱۹۹۹) بود که توانست با موفقیت جمله‏ای از (simpson) را در فایل های (word) مایکروسافت قرار دهد. دیوید اسمیت طراح این ویروس بعد ها به جرم وارد ساختن خسارتی معادل ۸۰ میلیون دلار به زندان محکوم شد.

 

 

 

ویروس

The Blaster Worm

 

این کرم وحشی و خطرناک با حمله ای وسیع به وبسایت مایکروسافت در سال ۲۰۰۳ و با استفاده از حفره امنیتی موجود در نرم افزار مایکروسافت میلیون ها کامپیوتر را در سراسر دنیا آلوده ساخت. طراح این کرم هرگز پیدا نشد.

 

 

 

ویروس

Netsky and Sasser

 

ون جاخن، نوجوان آلمانی به خاطر طراحی کرم های مخرب Netsky و Sasser (در سال ۲۰۰۴) مجرم شناخته شد. او مسئول گسترش بیش از ۷۰ درصد بدافزار های شناخته شده در اینترنت تا آن زمان شناخته شد. اما پس از مدتی از زندان فرار کرد و در پایان توسط یک شرکت امنیتی به عنوان هکر قانونی (CEH) استخدام شد.

 

 

 

ویروس

OSX/RSPlug Trojan

 

در نوامبر ۲۰۰۷ (آبان ۱۳۸۶) اولین تروجان طراحی شده کسب درآمد مالی به سیستم عامل Apple حمله کرد. گسترش این حملات، ترسها مسئولین را مبنی بر حملات بیشتر در آینده به Apple توسط هکرها افزایش داد.

 

 

 

ویروس

Storm worm

 

این کرم در واقع با نشان دادن خبر فوری : "هوای بد و طوفانی اروپا را درنوردیده است." در سال ۲۰۰۷ بسیاری از کامپیوترها را در سراسر دنیا آلوده ساخت. میلیون‏ها کامپیوتر آلوده به این کرم ، قربانی حملات هکرها، اسپم‏ها و سرقت اطلاعات شدند.

محمد امین بازدید : 64 شنبه 09 دی 1391 نظرات (0)

طریقه عکس گرفتن از صفحه مانیتور ویندوز XP را تقریبأ تمامی کاربران مبتدی و پیشرفته آگاه هستند ؛ زدن کلید PrtScr و سپس Paste کردن در محیطی مانند Paint. در ویندوز ویستاهم این کار امکان پذیر است ، اما همان طور که مشخص است این روش چندان مطلوب نیست چرا که عکس از کل صفحه گرفته میشود در نتیجه بسیاری ترجیح میدهند از نرم افزارهای مرتبط استفاده کنند. اما ویندوز ویستا تدبیری بسیار عالی را در این زمینه اندیشیده است و ابزاری با توانایی های بالا را برای گرفتن عکس از صفحه مانیتور را در خودگنجانده است. در این ترفند قصد داریم به معرفی ابزار Snipping Tool ویندوز ویستا که اکثراً کاربران از آن بی خبرند بپردازیم.

 

 

بدین منظور:

بر روی دکمه Start کلیک کنید.
در داخل فیلد جستجوی موجود در منوی Start ، عبارت snip را وارد کنید.

پس از ظاهر شدن Snipping Tool بر روی آن کلیک کنید.
خواهید دید که پنجره این ابزار باز میشود.
با انتخاب دکمه New چهار گزینه خواهید داشت که هر کدام برای گرفتن عکس از صفحه برای یک منظور خاص است:
Free-form Snip به شما امکان عکس برداری از یک محدوده بدون قاعده را میدهد.
Rectangular Snip به منظور عکس برداری از یک محدوده مستطیلی استفاده میشود.
Windows Snip اجازه عکس برداری از پنجره ای که اکنون باز است را به شما میدهد.
و در آخر نیز Full-screen Snip از کل صفحه مانیتور عکس میگیرد.


پس از گرفتن عکس از صفحه ، تصویر شما در Clipboard ویندوز ذخیره میشود. اکنون شما میتوانید با استفاده از یک نرم افزار ویرایش عکس همانند Paint ویندوز ، تصویر خود را با انجام عمل Paste بازیابی کنید.

محمد امین بازدید : 80 جمعه 08 دی 1391 نظرات (0)

هميشه سئوالاتي از من پرسيده مي شد که فن کامپيوترم زياد سر و صدا مي کند يا اينکه چگونه مي توانم صداي فن را کمتر کنم؟ قبل از هر چيز اولين نکته اينکه وقتي فن شروع کند به ايجاد صداي اضافي معنيش اين نيست که دچار اشکال شده است و بايستي تعويض شود. پائين آمدن دور فن و عدم توانائيش در خنک کردن بخش مربوط به آن يک مبحث است و کثيف بودن فن و گرد و خاک گرفتنش بحث ديگري.
پائين آمدن دور فن زماني خطرناک است که شما بتوانيد پره هاي فن را در حين چرخش با دست متوقف کنيد ولي اگر در شرايطي غير از اين فن شما صداي اضافي در حين چرخش توليد مي کند ممکن است علتش گرد

و خاک گرفتن فن يا عواملي شبيه به آن باشد. کلا تميز کردن داخل کيس کامپيوتر و فن هاي آن به صورت ساليانه امر ضروري است و حتي در برخي موارد مثلا اگر شما در محلي نسبتا آلوده و پر گرد و غبار ساکن هستيد، سيگار ميکشيد و يا حيوان خانگي پشمالويي داريد توصيه مي شود اينکار را ? يا ? ماه يکبار انجام دهيد.

در کامپيوتر شما به صورت نرمال حداقل دو فن وجود دارد، يکي در داخل پاور يا منبع تغذيه آن و يکي هم روي پردازنده يا CPU نصب شده است. تميز کردن فن منبع تغذيه اگر فرد حرفه ايي يا در اصطلاح خودماني دست به آچاري نيستيد خيلي توصيه نمي شود. چون نياز است منبع تغذيه را از داخل کيس پياده کنيد بعد خود منبع را باز کنيد تا به فن برسيد، پياده کردن منبع تغذيه پيچيده نيست و قبلا در پستي با عنوان مونتاژ يک کامپيوتر / قسمت پنجم / منبع تغذيه يا پاور در موردش مفصل صحبت کرده ايم اما اينکه منبع تغذيه را کالبد شکافي کنيد و بخواهيد فنش را بيرون بکشيد و غيره در صورت نداشتن تسلط کافي ممکن است دردسر ساز شود، لذا با توجه به نوع پارو و ساختارش سعي کنيد فن آن را تا جايي که مي توانيد از بيرون و با استفاده از ابزارهايي مثل اسپري هاي فشرده هوا و غيره گرد گيري کنيد.
اما فن CPU تميز کردنش جز واجبات است خصوصا اگر CPU گران قيمتي داريد چون پايين آمدن دور فن CPU و ايجاد سر و صدا توسط آن در اثر گرد و غبار گرفتن، موي حيوانات و... مي تواند سبب بالا رفتن دماي CPU کاهش کارايي سيستم و حتي آسيب ديدن پردازنده ي شما شود.

 

فن کامپیوتر


لذا مواد لازم براي تميز کردن فن:
1- پيچ گوشتي ترجيحا چهار سو و در اندازه ي مناسب
2- روغن چرخ
3- چند عدد دستمال ترجيحا نرم و با قابليت جذب گرد و غبار

باز کردن کيس که چندان پيچيدگي ندارد و بر حسب نوع کيس و کمي فسفر سوزندان راحت مي توانيد آن را باز کنيد، پيدا کردن فن داخل کيس هم پيچيده تر از مورد قبلي نيست، اگر فن پيچ شده است پيچ ها را باز کنيد و بعد آن را از جايگاهش خارج کنيد، اگر حواستان جمع باشد نيازي نيست سيم برق فن را از مادربرد جدا کنيد ولي اگر فکر مي کنيد اين اتفاق ممکن است برايتان بيفتد يا لازم مي دانيد جدايش کنيد و حدس مي زنيد بعدا ممکن است در پيدا کردن محل اتصالش دچار مشکل شويد توصيه ميکنم با يک دوربين (موبايل) از محل اتصال اين سيم به مادربرد عکس بگيريد تا بعدا ديگر مشکلي نباشد.

فن را که بيرون کشيديد با يک دستمال (اگر به مقدار بسيار بسيار اندک رطوبت داشته باشد بهتر است) محيط بيروني و لابه لاي پره هاي آن را خوب تميز نمائيد.

بعد بر چسب روي قسمت مياني فن را به آرامي بلند کنيد تا محور فن مشخص شود، برخي از فن ها ممکن است بر روي محورشان يک لايه لاستيکي مانند يا شبيه به آن قرار داشته باشد که مي توان آن را نيز با نوک ناخن يا پيچ گوشتي بلند نمود و سپس يک يا دو قطره روغن با قطره چکان درون محور چرخش فن بچکانيد. (تصوير زير)

برچسب و ساير موارد ديگري را سرجايش برگردانيد و فن را مجددا درون کيس سوار کنيد، اطمينان حاصل کنيد فن به درستي روي CPU سوار شده و سيم آن به صورت کامل و در جاي صحيح به مادربرد متصل است و بعد کيس را ببنديد و سيستم را مجددا به برق بزنيد و روشن کنيد.
به احتمال زياد اينبار بعد از روشن شدن کامپيوترتان از عدم وجود صداي فن متعجب خواهيد شد!

محمد امین بازدید : 61 جمعه 08 دی 1391 نظرات (0)

ابتدا قصد داريم به معرفي چند کليد کاربردي در محيط ويندوز بپردازيم که با استفاده از آنها مي‌توانيد تنها با دو کليد، يکي از برنامه هاي موجود در ويندوز را فراخواني کنيد. اين کليدها مي‌توانند سرعت شما را در کار با کامپيوتر بالاتر ببرند و شما را حرفه اي تر جلوه دهند.

• شما مي توانيد با نگه داشتن کليد WINDOWS و در همان حالت که آن کليد را نگه داشته ايد کليد E را بزنيد مشاهده مي کنيد که MY COMPUTER فعال مي شود .

• با نگه داشتن کليد WINDOWS، کليد D را بزنيد مشاهده مي کنيد که SHOW DESKTOP نمايان مي شود. براي آنکه با مفهوم اين جمله آشنا شويد قبل از اجرا اين ترفند يک پنجره مانند MYCOMPUTER باز داشته باشيد. بعد از اجراي اين ترفند مي بينيد که صفحه فعال شما به صورت HIDEN قرار مي گيرد.

• با نگه داشتن کليد WIDNOWS، کليد R را بزنيد مشاهده مي کنيد که پنجره RUN در سيستم شما اجرا مي شود.

• با نگه داشتن کليد WINDOWS، کليد F را بزنيد مشاهده مي کنيد که پنجره SEARCH براي شما فعال مي شود .

• با نگه داشتن کليد WINDOWS، کليد U را بزنيد مشاهده مي کنيد که برنامه UTILITY MANAGER فعال مي شود .

• اگر همين ترفند را براي ساير کليدها امتحان کنيد خواهيد ديد که اگر برنامه اي در DESKTOP داشته باشيد که ابتداي آن با همان حرفي که شما زده ايد شروع شود اجرا مي شود.

در بخش دوم به نحوه استفاده از کي‌برد براي سرعت بيشتر در انجام عمليات‌هايSTANDBY ، HIBERNATE ، LOGOFF ، RESTART ، SHUTDOWN و SWITCH USER مي پردازيم.

 

 

بدين منظور:

• براي SHUTDOWN:

براي SHUTDOWN نمودن سيستم با كي‌برد ، ابتدا کليد WINDOWS را فشار داده و پس از نمايش منوي START حرف U انگليسي را دوبار با اندكي مكث مي‌زنيم. خواهيد ديد كه سيستم خاموش مي‌شود.

 

• براي RESTART:

براي RESTART نمودن سيستم با كي‌برد، ابتدا کليد WINDOWS را فشار داده و پس از نمايش منوي START اين بار كليدهاي U و سپس R را با اندكي مكث بزنيد. خواهيد ديد كه سيستم RESTART مي‌شود.

 

• براي STANDBY:

براي STANDBY نمودن سيستم با كي‌برد، ابتدا کليد WINDOWS را فشار داده و پس از نمايش منوي START اين بار كليدهاي U و سپس S را با اندكي مكث فشار دهيد، خواهيد ديد كه سيستم STANDBY مي‌شود.

 

• براي HIBERNATE:

براي STANDBY نمودن سيستم با كي‌برد، ابتدا کليد WINDOWS را فشار داده و پس از نمايش منوي START اين بار كليدهاي U و سپس H را با اندكي مكث مي‌زنيم ، خواهيد ديد كه سيستم HIBERNATE مي‌شود.

 

• براي LOGGOFF:

براي LOGGOFF نمودن سيستم با كي‌برد، ابتدا کليد WINDOWS را فشار داده و پس از نمايش منوي START اين بار كليد L را دوبار با اندكي مكث مي‌زنيم. خواهيد ديد كه سيستم LOGOFF مي‌گردد.

 

• براي SWITCH USER:

براي SWITCH USER نمودن سيستم با كي‌برد ، ابتدا کليد WINDOWS را فشار داده و پس از نمايش منوي START اين بار كليدهاي L و سپس S را با اندكي مكث مي‌زنيم ، خواهيد ديد كه سيستم SWITCH USER مي‌گردد.

محمد امین بازدید : 68 جمعه 08 دی 1391 نظرات (0)

لپ تاپ ها به سرعت جذابیت و افسون خود را هنگامی که شما باید دائما به دنبال پریز برق برای شارژ کردنشان باشید از دست می دهند. چه باید کرد تا باتری لپ تاپ حداکثر زمان ممکن برایتان شارژ نگه دارد؟ اگر می خواهید که همانند بسیاری از مردم، تجربه بدی از کار بر روی پروژه تان با لپ تاپ نداشته باشید، باید مراقب باتری لپ تاپ تان باشید تا در میانه یک کار مهم از هوش نرود.

 

مطمئنا رعایت این ۱۸ مورد، نه کار آسانی است و نه کار به صرفه ای. اما پیشنهاد می کنم که تعدادی از آنها را انتخاب کنید و مرتب انجام دهید، مطمئن باشید که از نتایج راضی خواهید بود.

باتری  لپ تاپ 1- پس از خرید لپ تاپ ، از آن استفاده کنید تا کاملا شارژ تمام کند، وقتی که خاموش شد آن را برای دوازده ساعت روی شارژ بگذارید.

 

۲- دیفراگ منظم. هارد شما کارش را هر چه سریعتر انجام دهد، تقاضای کار کمتری برای هارد و باتری تان ارسال خواهد شد. با انجام مرتب سازی (Defregment) منظم هارد دیسک لپ تاپ تان کارایی آن را تا حد ممکن افزایش دهید. البته توجه داشته باشید که هنگام دیفراگ کردن حتما لپ تاپ تان به برق وصل باشد. این مرتب سازی باعث می شود که هرگاه درخواستی برای استفاده از هارد فرستاده می شود، کار با سرعت بالاتری انجام می شود و مصرف برق هارد کم می گردد و باتری مدت زمان بیشتری به کار ادامه می دهد.

 

باتری  لپ تاپ ۳- نور صفحه نمایشتان را کم کنید. امروزه اغلب لپ تاپ ها دارای قابلیت کم کردن نور صفحه نمایش هستند. برخی هم حتی دارای قابلیت بهبود کارکرد سی پی یو و سیستم خنک کننده هستند. پس میزان مصرف انرژی آنها را تا حد اقل ممکن کاهش دهید، تا بالاترین میزان عمر باتری را داشته باشید.

 

۴- نرم افزارهایی را که در پس زمینه سیستم عامل تان اجرا می گردند خاموش کنید.همه این برنامه ها بر میزان لود سی پی یو می افزایند و به سرعت شارژ باتری تان را کاهش می دهند. همچنین برنامه های غیر ضروری را که در نوار ابزار پایین دسکتاپ در حال اجرا هستند ببندید. برای این کار، به منوی Start بروید و گزینه Run را انتخاب کنید. در پنجره باز شده کلمه msconfig را تایپ کنید و اینتر را بزنید. حال تب Startup را انتخاب کنید. در اینجا تیک کنار برنامه هایی را که به لود شدن دائم آنها نیازی ندارید بردارید. مثلا برنامه آنتی ویروس شما باید دائما در حافظه لود شود، اما مثلا برنامه Quick Time نیازی به باز بودن دائم ندارد.

 

باتری  لپ تاپ۵- ابزارهای خارجی غیر ضرور را به لپ تاپ وصل نکنید. ابزارهای USB (مانند موس) باتری لپ تاپ تان را خالی می کنند. هنگامی که از آنها استفاده نمی کنید، خاموش شان کنید. مطمئنا شارژ دیگر وسایل از طریق لپ تاپ (مانند Ipod) هنگامی که لپ تاپ از باتری استفاده می کند، سریعا شارژ را خالی می کنند.اگر نیازی به کارت شبکه بیسیم و بلوتوث تان ندارید آنها را هم خاموش کنید. زیرا هنگام روشن بودن بطورت خودکار دائما برای یافتن شبکه جستجو می کنند و این کار میزان بسیار زیادی انرژی باتری را مصرف می کند.

 

۶- رم سیستم تان را افزایش دهید. این کار به شما اجازه می دهد تا به جای اینکه سیستم مرتب از حافظه مجازی استفاده کند، پردازش هایتان را بیشتر با رم انجام دهید. حافظه مجازی برای انجام پردازش ها از هارد استفاده می کند و کارایی مصرف انرژی آن بسیار پایین است. توجه داشته باشید که افزودن رم باعث افزایش مصرف انرژی می شود، اما کارایی آن بیشتر از برنامه های شبیه سازی است که حافظه مجازی را ایجاد می کنند.

 

باتری  لپ تاپ۷ - هارد درایو و ابزارهای سی دی / دی وی دی را خاموش کنید. میزان مصرف انرژی سی دی/ دی وی دی درایو ها از هارد هم بیشتر است. حتی وجود سی دی در درایو باعث مصرف بیشتر می گردد، حتی اگر از آن استفاده هم نشود. تا جایی که ممکن است سعی کنید که به جای درایو نوری از برنامه های درایو مجازی مانند الکل ۱۲۰% استفاده کنید.

 

۸- اتصالات باتری را تمیز نگه دارید. هر دو ماه یک بار پارچه ای را به الکل آغشته کرده و اتصالات فلزی باتری را تمیز کنید.این کار راندمان جابجایی انرژی بین باتری و لپ تاپ را بالا می برد.

 

باتری  لپ تاپ ۹- از باتری تان مراقبت کنید. باتری را به کار وادارید. باتری شارژ شده را برای مدت طولانی بلااستفاده نگذارید. هر بار که باتری را شارژ می کنید، آن را حداکثر طی یک تا دو هفته استفاده کنید. همچنین، شارژ باتری های Li-On را هیچگاه کاملا خالی نکنید. در صورتی که از باتری های نیکل کادمیوم استفاده می کنید، اجازه دهید که کاملا خالی شوند و سپس آنها را شارژ کنید. باتری های جدید NiMH نیازی به این کار ندارند و باتری های Lithium-ion از آن هم بهترند.

 

۱۰- هایبرنت به جای استند بای. اگر کامپیوترتان در طول روز مدتی را بدون استفاده است، آن را به گونه ای تنظیم کنید که پس مدت معینی وارد وضعیت استند بای شود. اگر چه قرار دادن لپ تاپ در حالت استند بای باعث صرفه جویی زیادی در مصرف انرژی می گردد و همچنین سریعا به حالت آماده به کار بر می گردد، اما به هیچ وجه کارایی آن به اندازه صرفه جویی انرژی در حالت هایبرنت نیست. هایبرنت کردن سیستم در عین حال که باعث حفظ دوره کاری تان می گردد، ابزارهای تان را کاملا خاموش می کند تا استفاده انرژی نداشته باشند.

 

باتری  لپ تاپ

 

۱۱- دمای عمومی سیستم تان را پایین نگه دارید. لپ تاپ در دماهای پایین تر کارایی بهتری خواهد داشت. هرچند وقت یک بار منافذ هوا را با یک پارچه یا تمیز کننده صفحه کلید پاک کنید و یا اینکه هرسال یک بار آن را برای سرویس ببرید.

 

باتری  لپ تاپ۱۲- تنظیمات انرژی را بهینه سازی کنید. در کنترل پنل ویندوزتان از طریق گزینه Power Option میزان مصرف انرژی را بهینه کنید. برای نتایج مناسب گزینه Max battery را انتخاب کنید.

 

۱۳- از چند برنامه به شکل همزمان استفاده نکنید. هنگامی که از باتری استفاده می کنید، هر بار فقط یک کار را انجام دهید و سپس سراغ کار بعدی بروید. هنگامی که بر روی یک صفحه گسترده کار می کنید، برنامه ایمیل تان هم در حال کار است؛ همزمان به موسیقی هم گوش می دهید. ذهن تان را بر روی یک کار متمرکز کنید. اگر این کار را نکنید، قبل از اینکه هیچ کاری به پایان برسد باتری تان خالی شده است.

 

باتری  لپ تاپ۱۴ - کارهای ساده را از لپ تاپ تان بخواهید. فعالیت هایی مانند چک کردن ایمیل و پردازش متن بسیار کمتر از بازی ها و پخش دی وی دی مصرف انرژی دارند. اگر در هنگام مسافرت تنها یک باتری شارژ شده دارید، در مورد نحوه کارتان عاقلانه تر فکر کنید.

 

۱۵- برای خودتان لپ تاپ های کاراتر بخرید. هم اکنون به جایی رسیده ایم که کارخانه های سازنده صحبت از باتری های یک روزکامل می کنند و لپ تاپ های کاربردی تری به بازار می آیند، سعی کنید که لپ تاپ قدیمی تان را با مدل های جدید تر و کاراتر جایگزین کنید.

 

باتری  لپ تاپ 16- عملکرد ذخیره خودکار را خاموش کنید. قابلیت ذخیره خودکار مایکروسافت ورد و اکسل بسیار به درد بخورند، اما برای انجام منظم این کار هارد باید بیشتر کار کند و مصرف انرژی آن بالا می رود. البته اگر آن را خاموش کنید، بهتر است که هنگامی که باتری ضعیف است این قابلیت را دوباره روشن کنید تا قبل از اینکه سیستم تان بیهوش شود کارهایان ذخیره شوند. ضمنا درخصوص استفاده از این نکته دقت بیشتری به خرج دهید تا اطلاعات تان را از دست ندهید.

 

۱۷- میزان انجام کارهای گرافیکی را کاهش دهید. شما می توانید این کار را با تغییر رزولوشن صفحه نمایش و خاموش کردن قابلیت های تفننی گرافیک انجام دهید. امروزه کارت های گرافیک هم اندازه و یا حتی بیشتر از هارد دیسک مصرف انرژی دارد.

 

باتری  لپ تاپ۱۸ - همیشه هنگام مسافرت حداقل دو باتری شارژ شده را به همراه داشته باشید.

محمد امین بازدید : 56 جمعه 08 دی 1391 نظرات (0)

تا حالا اتفاق افتاده كه يك ويروس ناجوانمردانه ويندوز شما را به صورتي از كار انداخته كه ويندوز شما دائماپيغام هاي خطا مختلف داده و شما را ناراحت مي كند از طرفي بعد از رفع ويروس ويندوز شما ديگر به خوبي كار نكرده و دوباره باپيغام خطا مواجه ميشويد و يا نرم افزاري نصب كرده ايد كه نه تنها به درد شما نخورده بلكه داچار خرابي ويندوز شما بشود واز طرفي شمابه علتي مثلا نداشتن سي دي نصب يك برنامه كه در حال حاضر روي ويندوز شما نصب است نمي توانيد ويندوز خود را عوض كنيد براي حل اين مشكل در منوي run اين دستور را تايپ كنيد .


sfc /scannow

اين دستور باعث ميشود كه ويندوز cd نصب خود را از شما بخواهد و با چك كردن فايل هاي خود با فايل هاي اصلي فايلهاي خراب خود را شناسائي كرده و آنها را با نسخه اصلي عوض كند البته اين دستور سوئيچ هاي ديگر هم دارد:

/sccannow چك كردن فوري فايلها براي عيب يابي فوري كافي مي باشد
/scanone چك كردن فايلها در راه اندازي مجدد انجام ميشود
/scanboot در زمان راه اندازي تمام فايها را چك ميكند
/revert جستجو را به تنظيمات پيش فرض بر ميگرداند .

محمد امین بازدید : 129 جمعه 08 دی 1391 نظرات (0)

ممکن است شما نیز دوست داشته باشید تصویر خاصی را به هنگام بالا آمدن ویندوز XP نمایش دهید. در این ترفند قصد داریم نحوه قرار دادن یک فایل تصویری قبل از نمایش صفحه Welcome را از طریق رجیستری ویندوز به شما بیاموزیم.

بدین منظور:
از منوی Start وارد Run شده و عبارت regedit را وارد کرده و Enter بزنید تا رجیستری ویندوز باز شود.
به مسیر زیر بروید:
HKEY_USERS/.DEFAULT/ControlPanel/Desktop

در قسمت دیگر پنجره، بر روی فضای خالی راست کلیک کرده و New > String Value را انتخاب نمایید.
نام آن را Wallpaper قرار دهید.
سپس بر روی آن دوبار کلیک کنید.
اکنون بایستی آدرس دقیق تصویر خود را با فرمت BMP در قسمت Value data وارد کنید.
دقت کنید، منظور از BMP بودن فایل این است که فایل مذبور با فرمت bmp. ذخیره شده باشد. برای اینکار میتوانید از Paint ویندوز نیز کمک بگیرید.
آدرس دقیق عکس را هم از طریق نوار آدرس My Computer میتوانید به آن پی ببرید.
در پایان OK کرده و از رجیستری خارج شوید.
حال یکبار سیستم را Restart نمایید تا تغییرات را مشاهده کنید.
جهت بازگشت به حالت اولیه، به Wallpaper، مقدار 0 بدهید.

محمد امین بازدید : 58 پنجشنبه 07 دی 1391 نظرات (0)

یکی از مشکلاتی که احتمالاً تا کنون گریبان گیر بسیاری از کاربران رایانه های شخصی شده است و بسیاری از آن نالیده اند ، کند شدن پردازش های کامپیوتر و به ویژه به هنگام بالا آمدن Windows می‌باشد.
این مشکل در بسیاری از موارد پس از استفاده طولانی مدت از سیستم عاملتان وInstall وUninstall کردن برنامه های کاربردی متنوع بروز می‌کند.
نرم افزار های کاربردی عموماً به هنگام نصب در قسمت های مختلفی از کامپیوترتان ذخیره می‌شوند و اغلب حتی پس از Uninstall کردن برنامه نیز در کامپیوتر و محل خاصی از حافظه اصلی باقی می‌مانند.
با هر بار نصب برنامه کاربردی جدید در رایانه تان سیلی از این فایلهای نرم افزاری (شامل Dll ها Exe ها و ...) را در کامپیوترتان جاسازی می‌کنید.
برخی از این نرم افزار ها با هر بار Load شدن ویندوزتان ، بدون متوجه شدن شما به صورت Automatic اجرا می‌شوند که به برای مشاهده نمونه ای از این نرم افزار ها به Tray ویندوزتان واقع در انتهای راست صفحه نمایش نگاهی بیندازید و لیستی از آیکون های فعال که هر یک نشان برنامه ای خاص هستند را ببینید.
پس با هر بار نصب برنامه کاربردی فایلهایی در حافظه رایانه تان تعبیه می‌شود که برخی از آنها با Uninstall شدن برنامه مذبور نیز کماکان مهمان رایانه شما هستند.

 


توصیه ها برای مواجه با این مشکلات :


* برنامه های کاربردی را که به طور مداوم و در هر بار بالا آمدن ویندوزتان از آنها استفاده نمی‌کنید ، از قسمت Autoloader خارج کنید.برای مشاهده برنامه های موجود در این قسمت مسیرزیر را دنبال کنید :

در Start->Run->msconfig تایپ کنید


حال لیست برنامه های موجود در قسمت Autoloader را می‌توانید در تب Startup مشاهده کرده و با Uncheck کردن موارد غیر ضروری ، از بالا آمدن سریع ویندوزتان لذت ببرید.البته برنامه هایی مانند آنتی ویروس از جمله برنامه هایی هستند که به طور مکرر و در هر بار بالا آمدن سیستمتان به آن نیاز دارید پس آنرا Uncheck نکنید.

* در صورتی که می‌خواهید برنامه کاربردی را به صورت آزمایشی نصب نمایید بهتر است قبل از انجام این کار یک Restore point بسازید و پس از نصب و Uninstall کردن برنامه آزمایشی ، Restore point ساخته شده را بازیابی کرده و بدین سان تنظیمات رایانه تان را به حالت قبل از نصب بازگردانید.فقط به یاد داشته باشید که Restore point تمامی‌تنظیمات و اطلاعات مربوط به رایانه تان را به حالت قبل از نصب باز می‌گرداند پس مراقب باشید سایر اطلاعات خود را از دست ندهید.نحوه ساخت Restore point در Windows XPبه شرح زیر می‌باشد :

Start->All Programs->Accessories->System Tools->System Restore


حال به سادگی و با طی مراحل مشخص Restore point خود را بسازید.

* تنظیم Registry به طور مداوم و حذف لیست فایل های اضافی.البته به دلیل تخصصی بودن این مورد ، انجام آن توصیه نمی‌شود و عصر ایران در مقالات بعدی نحوه انجام این کار را شرح خواهد داد.

محمد امین بازدید : 53 پنجشنبه 07 دی 1391 نظرات (0)

اگر فردی با انضباط و صد البته وسواسی باشید حتمأ این خصیصه تان به کار کردن شما با کامپیوتر نیز سرایت میکند. به نوعی که حتمأ در کامپیوتر نیز بایستی همه چیز مرتب باشد. هر فایلی در فولدر مربوط به خود جای گرفته باشد و مورد اضافی نیز وجود نداشته باشد. این نظم در دنیای کامپیوتر بسیار خوب است و باعث بهینه سازی عملکرد شما نیز میشود. یکی از مواردی که در این زمینه وجود دارد کار با فولدرها در محیط ویندوز است. گاهی ما به علت عجله و یا هر دلیل دیگری فولدرهایی میسازیم و یا فایل های درون آنها را جابجا میکنیم بدون اینکه بعدها به آنها رسیدگی کنیم. به طوریکه گاهی فولدرهای خالی و بی محتوا در بسیاری از قسمت های هارددیسک به چشم میخورد. پاک کردن تک تک این فولدرهای خالی نیز کاری وقتگیر است. در این ترفند قصد داریم به وسیله ابزاری مخصوص، فولدرهای خالی موجود بر روی هارد را اتوماتیک پاک نماییم.

 

بدین منظور:


به برنامه ای کم حجم، رایگان و متن باز به نام RED احتیاج داریم. RED که مخفف عبارت Remove Empty Directories است ابزاری عالی جهت جستجو و پاک نمودن اتوماتیک این فولدرهای خالی میباشد.


RED محل مورد نظر شما بر روی هارد را جستجو نموده و فولدرهای خالی آن را شناسایی میکند. سپس شما میتوانید آنها را پاک نموده و یا همچنان نگه دارید.
جالب اینکه این برنامه به صورت اتوماتیک فولدرهای سیستمی را نیز تشخیص داده و آنها را در نتایج خود ثبت نمیکند. همچنین کلیدهای رجیستری نیز به هیچ عنوان توسط این برنامه دستکاری نمیشوند. در نتیجه از این نظر نیز اطمینان خاطر وجود دارد.

 

ترفندهای کامپیوتری

 

ابتدا برای دانلود RED به سایت سازنده به نشانی http://www.jonasjohn.de/lab/red.htm مراجعه نمایید.
سپس برنامه را از قسمت Download دانلود کرده و نصب نمایید. نسخه 2.1 آن تنها حجمی معادل 650 کیلوبایت دارد.


پس از دانلود فایل برنامه را نصب نموده و اجرا کنید.


اکنون دکمه Browse را زده و محل مورد نظر برای جستجو و پاکسازی را انتخاب کنید.
سپس دکمه Scan را بزنید تا محل مورد نظر شما جهت یافتن فولدرهای خالی اسکن شود.
پس از مشاهده نتایج فولدرهایی که با رنگ قرمز مشخص میشوند فولدرهای خالی هستند که قرار است حذف شوند.


اگر در میان فولدرهای خالی فولدری است که قصد دارید پاک نشود کافی است روی آن راست کلیک کرده و Protect Folder را انتخاب نمایید (once تنها همین یکبار و every time برای همیشه از این فولدر حفاظت میکند).
در پایان دکمه Delete folders را بزنید تا فولدرهای خالی پاک شوند.

 

محمد امین بازدید : 90 پنجشنبه 07 دی 1391 نظرات (0)

اکثر صفحه هاي LCD (کوتاه شده ي عبارت Liquid Crystal Display) با لوله هاي فلورسنت موجود در آنها که در قسمت بالا، کنار و گاهي اوقات پشت LCD قرار دارند، روشنايي پيدا مي کنند. يک صفحه ي سفيد پخش کننده ي نور، اشعه هاي نور را به طور مساوي و يکنواخت هدايت و پراکنده مي نمايد تا تصويري يکدست ايجاد کند. به اين اشعه ها نور زمينه گفته مي شود.

 

 

 

لامپ فلورسنت اغلب يک لوله ي شيشه اي بلند و راستي است که نور سفيد توليد مي کند. درون اين لوله ي شيشه اي بخار جيوه ي کم فشار قرار دارد. هنگامي که اين بخار يونيزه شود، اشعه ي ماوراء بنفش ساتع مي گردد. چشم انسان نسبت به اين اشعه حساس نيست (اگرچه پوست انسان حساسيت نشان مي دهد). داخل لامپ فلورسنت با يک لايه ي فسفر پوشيده شده است. فسفر ماده اي است که انرژي را دريافت کرده و آن را به شکل روشنايي قابل رويت منتشر مي کند. به عنوان مثال انرژي مربوط به يک الکترون پرسرعت در مجراي تلويزيون توسط فسفر جذب شده و پيکسل ها را تشکيل مي دهد. نوري که ما از يک لوله ي فلورسنت مشاهده مي کنيم، نوري است که فسفر درون اين لوله ايجاد مي کند. هنگامي که فسفر انرژي دريافت مي کند، نور مهتابي پس مي دهد و اين يک وجه تسميه است.

 

 

 
 


 

لپ تاپ و صفحه نمايشگر آن

 

 

 

مقايسه ي اندازه ي لوله ي فلورسنت لپ تاپ در برابر مدادي

 

 

 

که در کنار آن قرار دارد و ملاحظه مي کنيد که چقدر کوچک است.

 

 

 
 
 

صفحه ي نمايش لپ تاپ از لامپ کوچک فلورسنت کاتدي سرد يا CCFL (مخففCold Cathode Fluorescent Lamp) براي نور زمينه استفاده مي کند. هر يک از اين لوله هاي کوچک قادر است منبع نور سفيد و روشني را مهيا سازد که توسط صفحه ي پشت LCD پخش مي شود. در لامپهاي CCFL علاوه بر ايجاد نور وسيع، دماي آنها از دماي محيط بيشتر نمي شود. اين ويژگي باعث شده است که لامپهاي ايده آلي براي صفحه هاي LCD باشند، زيرا منبع نور مي بايست در مجاورت اجزاي ديگري قرار بگيرد که با حرارت زياد، خراب مي شوند.

 

 

 

يک مورد جالب در مورد اين لامپها، اندازه ي شگفت انگيز آنها است. آنها بسيار باريک اند و بورد الکترونيکي کنترل کننده ي آنها نيز کوچک است. در عين حال آسيب پذيري آنها نسبتاً زياد است و شکستن آنها کار مشکلي نيست، به همين دليل وقتي لپ تاپ تان را از جايي مي اندازيد، صفحه ي آن تاريک مي شود.

محمد امین بازدید : 61 پنجشنبه 07 دی 1391 نظرات (0)

در این ترفند قصد دارم روشی بسیار جالب را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن خودتان میتوانید بدون نیاز به اطلاعات پیچیده کامپیوتری و نرم افزار خاصی و تنها از طریق رجیستری ویندوز قسمتهای اساسی ویندوز را فارسی کنید. این ترفند روی تمامی نسخه های ویندوز قابل اجراست.

 

 

 

برای این کار:


 

از منوی Start وارد Run شوید و در آن عبارت regedit را وارد کنید و Enter بزنید تا ویرایشگر رجیستری باز شود.

 

اکنون به آدرس زیر بروید:

 

 

HKEY_USERSS/S-1-5-21-515967899-1454471165-839522115-SOFTWARE/MICROSOFT /WINDOWS / SHELLNOROM / MUICACHE/ 1003

 

 

حالا در قسمت دیگر رجیستری ، شما میتوانید تمامی اطلاعات زبان را مشاهده کنید. کافی است روی هر کدام از آنها دوبار کلیک کنید و در پنجره جدید و قسمت Value Data به جای نام انگلیسی آن ، نام فارسی مورد نظر خودتان را بنویسید. نهایتأ OK را بزنید تا تغییرات اعمال شود.

محمد امین بازدید : 60 پنجشنبه 07 دی 1391 نظرات (0)

 

علائم یک سیستم هک شده

 


از این که هک شده اید حس عجیب و مضحکی دارید، اما دقیقاً نمی دانید در مرحله ی بعدی چکار کنید. اگر مانند اکثر مردم باشید، نمی دانید الزاماً باید کجا را بگردید تا شواهدی برای به خطر افتادن سیستم تان بیابید. حال نگاهی می اندازیم به چند مورد از شواهد رایجتر که ممکن است پس از ایجاد عیب در سیستم پیدا کنید.

user account های مشکوک می بایست غیر فعال شده و جستجو کنیم چه کسی و چرا آن را ایجاد کرده است. اگر سیستم auditing (بازرسی) بدرستی فعال شده باشد، audit log ها (ثبتهای بازرسی) نشان خواهند داد چه کسی آنها را ایجاد نموده است. اگر بتوانید تاریخ و زمان ایجاد account را پیدا کنید و آن account در اثر یک هک بوجود آمده باشد، شما یک قالب زمانی خواهید داشت که می توان در آن به جستجوی دیگر رویدادهای audit log که ممکن است مرتبط باشد پرداخت.

به منظور اینکه متوجه شوید آیا برنامه ی مخربی ارتباطات ورودی را تحت کنترل دارد که می تواند به عنوان یک پورت پنهانی برای هکر استفاده شود - از ابزارهایی مانند TCPView مربوط به Sysinternals یا Fpipe مربوط به Foundstone استفاده کنید. این ابزارهای ویندوز نشان می دهند چه برنامه هایی در حال استفاده از هر یک از پورت های باز سیستم شما هستند. در مورد سیستمهای یونیکس از netstat یا lsof که درون سیستم عامل قرار دارند استفاده کنید. از آنجا که ممکن است یک هکر باهوش netstat و lsof شما را با نسخه های تروجانی (که پورت های باز شده توسط هکرها را نشان نمی دهد) جایگزین کند، بهترین کار این است که این سیستم قربانی را با استفاده از پورت اسکنر گمنام و رایگان nmap (از سایت insecure.org) از کامپیوتر دیگر اسکن کنید. این امر به شما دو دیدگاه مختلف از پورت های باز سیستم می دهد.

هکری که یک سرور ویندوز را مورد حمله قرار می دهد، ممکن است برنامه های اجرا شده را از طریق registry در نواحی ذیل اضافه یا جایگزین کند:

 

 

 

HKLM > Software > Microsoft > Windows > CurrentVersion> Run

 


نرم افزارهای مخرب نیز ممکن است از طریق دستورهای اجرای سیستم عامل اجرا شود. به منظور اینکه ببینید چه برنامه هایی در دستور اجرای یک سیستم ویندوز قرار گرفته است، به command prompt بروید و تایپ کنید AT . در یک سیستم یونیکس از فرمان های cron یا crontab استفاده کنید تا لیست فعالیت هایی را که در دستور اجرا (schedule) قرار دارند ببینید.
هکرانی که به سیستم یونیکس حمله می کنند، ممکن است از یک root kit استفاده کنند که به آنان کمک می کند با استفاده از یک خلأ آسیب پذیری در سیستم عامل یا برنامه های نصب شده، به root access دست پیدا کنند. با توجه به آن که برای هکران root kit های زیادی وجود دارد، تعیین این که کدام فایل ها دستکاری شده اند بسیار مشکل است. برنامه هایی وجود دارند که به این امر کمک می کنند، مانند chrookit.
برای یک هکر هزاران راه ممکن وجود دارد تا ردپای خود را بپوشاند، اما جستجو در موارد فوق شروع بسیار خوبی برای گشت و گذار شما جهت تشخیص خطرات سیستم و حملات هکرها است.

محمد امین بازدید : 62 پنجشنبه 07 دی 1391 نظرات (0)

ممکن است این مشکل برای شما نیز پیش آمده باشد که قصد پاک کردن و Uninstall کردن برنامه ای را دارید و هر چه می کنید برنامه پاک نمی شود. حتی ابزار Add/Remove Programs موجود در کنترل پنل نیز به کمک شما نمی یاید. با استفاده از این ترفند میتوانید تمامی برنامه های نصب شده بر روی سیستم خود را به وسیله رجیستری ویندوز پاک کنید.


بدین منظور:

از منوی Start وارد Run شده و در آن عبارت regedit را تایپ کنید و Enter بزنید تا ویرایشگر رجیستری باز شود.
سپس به آدرس زیر بروید:

HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Uninstall

حالا در لیست باز شده نام تمامی برنامه های نصب شده را میبینید. کافی است روی برنامه مورد نظر کلیک کرده و دکمه Delete را بزنید.
تنها دقت کنید برای Uninstall کردن برنامه ها از روش معمول استفاده کنید و تنها در مواری کهبرنامه پاک نمیشود از این روش استفاده نمایید.

محمد امین بازدید : 56 پنجشنبه 07 دی 1391 نظرات (0)

برای اینکه کاربران نتوانند بعضی برنامه ها را اجرا کنند برنامه Regedit را اجرا کنید و به مسیر زیر بروید.

 

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer

 

یک مقدار جدید DWORDدر قسمت سمت راست بسازید و نام آن را Disallow Run قرار دهید و مقدار آن را به یک تغییر دهید.

 

سپس در همان قسمت در سمت راست Key یی به نام Disallow Run بود بر روی آن کلیککنید در غیر آین صورت با کلیک راست کردن بر روی Explorer و انتخاب New و key آنرا بسازید. بعد بر روی آن کلیک کرده و سمت راست یک مقدار String با نام یک بسازید و مقدار آن را مسیر و نام فایلی قرار دهید که نمی خواهید اجرا شود.

محمد امین بازدید : 55 پنجشنبه 07 دی 1391 نظرات (0)

خیلی اوقات پیش می آید که کامپیوتر شما دچار ویروسی می شود که امکان اسکن و تشخیص آن توسط آنتی ویروس وجود ندارد و یا آنکه ویروس با تشخیص نصب بودن آنتی ویروس بروی سیستمتان عملکرد آن را دچار اختلال می کند و مانع از این می شود که شما بتوانید از آنتی ویروس خود برای اسکن کامپیوتر استفاده کنید. در این شرایط چه باید کرد؟ آیا راهی وجود دارد که بتوان در این شرایط کامپیوتر را خودمان اسکن کنیم و مشکل به وجود آمده در آنتی ویروس را برطرف کرد؟ پاسخ تمامی این سوالات مثبت است! در این ترفند قصد داریم به معرفی روشی ابتکاری و در عین حال کاربردی بپردازیم که با استفاده از آن میتوانید کامپیوتر خود را شخصأ اسکن کنید و ویروس موجود را پاک کنید ، بدون بهره گیری از هیچ نوع آنتی ویروسی!

 

 

 

اولین قدم برای اسکن کردن کامپیوترتان نمایش فایل های مخفی در کامپیوتر می باشد.

 

 

 

برای انجام این کار : ابتدا با مراجعه به My Computer بروی منوی Tools کایک کنید و از منوی حاصل بروی عبارت Folder Options کلیک کنید. سپس بروی برگه View کلیک کنید و در این برگه تیک کنار عبارت های Show Hidden Files and Folders را فعال کنید و تیک کنار عبارت Hide Extensions For Known File Types را بردارید و بروی عبارت OK کلیک نمایید.

 

 

اینک از طریق مسیر C:/Windows/system32 به پوشه System32 مراجعه کنید. پس از ورود به پوشه system32 بروی منوی View کلیک کنید و از منوی حاصل عبارت Details را انتخاب کنید.

 

حال در پوشه system32 بروی جدا کننده Date Modified کلیک کنید و آنرا به سمت راست بکشید به طوری که تاریخ تمامی فایل ها یه طور کامل نمایش داده شود.

 

فایل های نمایش داده شده در پوشه system32 فایل های سیستمی مربوط به ویندوز می باشد که اکثرا با پسوند dll می باشد و این بخش معمولا مورد هدف ویروس ه و Spyware قرار می گیرد و خود را در بین این فایل ها مخفی می کنند.

 

 

 

اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که اکثر این فایلهای قرار گرفته در این بخش دارای یک زمان مشخص می باشد و این زمانها (مثلا 8/10/2004) معرف این می باشد که مایکروسافت در این تاریخ برنامه مربوط به فایل مورد نظر را به پایان رسانیده است (ترفندستان) و در واقع این زمان ها هیچ ربطی به زمان نصب ویندوز ندارد. حال اگر ویروس و یا spyware به این بخش حمله کند زمان آن با زمان فایل های سیستمی موجود در پوشه system32 مطابق ندارد و زمانی جدید تر از زمان مربوط به فایلهای سیستمی ویندوز خواهد بود و به راحتی از طریق مشاهده زمان های قرار گرفته در Date Modified قابل تشخیص می باشد. البته نکته بسیار مهم که باید توجه شود این است که نصب یک سخت افزار جدید و یا یک نرم افزار خاص می تواند فایلی را در این بخش کپی کند که زمان آن با زمان فایل های سیستم مطابق ندارد.

 

 

 

پس برای اینکه فایلی را در این بخش به اشتباه پاک نکنید روشی را مطرح میکنیم که این اشتباه رخ ندهد:

 

اگر میان فایل های واقع در پوشه system32 به فایلی برخورد کردیدکه تاریخ آن با تاریخ فایل های سیستمی ویندوز مطابقت نداردبروی این فایل کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب نمایید. سپس در پنجره Properties بروی برگه Version کلیک کنید و در این برگه نام کمپانی و ورژن فایل مورد نظر را مطالعه کنید.

 

اگر اطلاعات این فایل شامل نام کمپانی و خیلی اطلاعات دیگر برایتان آشنا نبود نام فایل مورد نظر را در موتور جستجو گر گوگل تایپ کنید و اگر در نتایج جستجو به این اشاره شده بود که این فایل ویروس است حتما آن را پاک کنید ولی اگر در نتایج جستجو به آلوده بودن این فایل اشاره نشده بود این فایل به واسطه یک سخت افزار و یا نرم افزاری به وجود آمده است

محمد امین بازدید : 54 پنجشنبه 07 دی 1391 نظرات (0)

حتما تا به حال اتفاق افتاده است که بعد از نصب يک نرم افزار به هر دليل سيستم عامل و برنامه هاي کاربردي شما آسيب ديده است حتي ممکن ويروسي شدن سيستم و يا پاک شدن چند فايل سيستمي علت بالا نيامدن ويندوز باشد.در اين گونه شرايط معمولا گزينه اي جز عوض کردن ويندوز و تمام برنامه هاي آن پيش روي کاربران نمي باشد .

 

 

 

براي جلو گيري از وقوع اين حالت استفاده از (GO BACK)بسيار مفيد خواهد بود .همان طور که از نام اين برنامه برمي آيد اين نرم افزار هميشه تنظيمات صحيح ويندوز را به خاطر مي سپارد و در صورت نياز کاربر وارد عمل مي شود با استفاده از اين برنامه ديگر هرگز به فکر عوض کردن ويندوز نباشيد .

 

 

 

همچنين اين برنامه مي تواند تمامي فايلهاي پاک شده از سيستم را دوباره بازيابي کند براي استفاده کافيست در زمان بالا آمدن ويندوز کليد Space Bar را فشار دهيد با ظاهر شدن صفحه(GO BACK) شما قادر خواهيد بود سيستم را به حالتي صحيح در گذشته هدايت کنيد.

 

 

 

قابليتهاي برنامه و نکات کليدي در استفاده از آن بدين صورت مي باشد :


 
 
 

1)اين برنامه به طور معمول مقدار ده درصد از کل ظرفيت هارد ديسک را براي انجام فعاليتهاي خود اشغال مي کند.

 

 

 

2)اين برنامه داراي خاصيت( Auto-Revert ) مي باشد اين قابليت قادر به بازگرداني اطلاعات به صورت خود کار است .

 

 

 

3)قابليت بازگرداني کل هارد ديسک ( Revert Drive ) اين قابليت امکان بازيابي کل اطلاعات درايو را فراهم مي کند.

 

 

 

4)بوت شدن از فلاپي ديسک اين قابليت سبب بوت شدن کامپيوتر از روي فلاپي مي شود.

 

 

 

5)اين برنامه به صورت خود کار از تمامي درايوهاي سيستم محافظت مي کند و نمي توان در حالت عادي محافظت از سيستم را محدود به درايو خاصي از هارد ديسک کرد .

 

 

 

در اين جا به موارد و نکات اصلي در مورد نرم افزار اشاره گرديد لازم به ذکر است اين برنامه داراي جزييات فراواني است که کاربران حتما در زمان استفاده به وجود آن پي خواهند برد . 

محمد امین بازدید : 63 پنجشنبه 07 دی 1391 نظرات (0)

علاوه بر استفاده خوب و مؤثر از آنتي ويروس ها، کاربران اينترنت براي کاهش خطرات ناشي از بدافزارها بايد برخي عادت هاي اينترنتي خود را نيز کنار بگذارند. اين واقعيت که نود درصد کامپيوتر ها آلوده به Spyware هستند نشان دهنده ميزان تأثیر گذاري و سماجت بيش از اندازه اين نوع بد افزار است که از هر رخنه و سوراخ کوچکي براي ورود به کامپيوتر استفاده مي کند.در اينجا قصد داريم چندين ترفند بسيار مفيد را براي جلوگيري از نفوذ Spyware ها به کامپيوتر شما معرفي کنيم.

به همين دليل تنها راه پيشگيري از ابتلاي به آنها محافظت تمام عيار از کامپيوتر است. پايه و اساس مقابله مؤثر با spyware ها استفاده از راه حل هاي مناسب تکنيکي است؛ شيوه هايي که در آن پيشگيري و درمان هر دو لحاظ شده باشد. با اين وجود مسئله ديگري که تأثير مستقيم و قابل توجهي در احتمال آلوده شدن سيستم دارد عادت هاي کاربران اينترنتي است. با در نظر گرفتن اين موضوع راهکار هاي عملي زير توصيه مي شود تا کاربران بيش از پيش کامپيوترشان را در برابر اين نوع بدافزار محافظت کنند:


• از آنجا که بسياري از spyware ها با بهره گيري از بخش هاي آسيب پذير نرم افزارها وارد سيستم مي شوند، نصب آخرين وصله هاي امنيتي نرم افزار که معمولا در سايت اينترنتي مربوط به آن در اختيار کاربران قرار مي گيرد، بسيار ضروري است.

 

• قبل از نصب و استفاده از نرم افزار شرايط کار با آن را به دقت بخوانيد. برخي از نرم افزار هاي رايگان يا مدت دار همراه با نرم افزار مربوطه انواع مختلفي از spyware ها را نيز روي سيستم نصب مي کنند. (در ازاي استفاده مجاني از نرم افزار اين spyware ها اطلاعات قابل استفاده کاربر را براي شرکت سازنده ارسال مي کنند.)

 

 


• هنگام وارد کردن آدرس اينترنتي در مرورگر خود کاملأ دقت کنيد. بسياري از سازندگان spyware ها از صفحات اينترنتي با آدرس مشابه سايت هاي مشهور براي قالب کردن بدافزار هاي خود استفاده مي کنند. (googkle.com يکي از مثال هاي واقعي اين نوع سوء استفاده است.)


• از برنامه هاي غير قانوني که معمولا به صورت رايگان در اينترنت ارائه مي شود استفاده نکنيد؛ همين طور از برنامه هاي ارائه دهنده موسيقي و فيلم مجاني. صرف نظر از غير قانوني بودن آنها، اين برنامه ها معمولآ سرشار از انواع بدافزار ها از جمله spyware ها هستند.


• از سايت هاي زيرزميني دوري کنيد. (سايت هايي که به دانلود غيرقانوني فايلها، ابزار و روش هاي هک کردن و ... مربوط مي شود.) نه تنها بسياري از اين سايت ها در واقع فقط به منظور داونلود اتوماتيک spyware ها طراحي مي شوند، بلکه ممکن است حاوي نرم افزار هايي باشند که پس از نصب شدن روي سيستم انواع و اقسام بدافزار را راهي کامپيوتر کند. لوئيس کورونس، مدير PandaLabs در اين باره مي گويد: براي محافظت در برابر spyware ها مهمترين مسئله اين است که آنتي ويروس مناسبي داشته باشيد که بتواند spyware هاي شناخته شده و ناشناخته را از کار بيندازد. اما يادتان باشد که هيچ آنتي ويروسي بدون خطا نيست و به همين دليل شيوه استفاده کاربران از اينترنت نيز مي تواند در کاهش شانس بدافزارها براي نفوذ به سيستم مؤثر باشد. همان طور که هيچ راننده عاقلي، هر چقدر هم که سيستم هاي امنيتي اتومبيلش پيشرفته باشد، با سرعت ??? کيلومتر در ساعت يک دفعه دور کامل نمي زند، هيچ کاربر با هوشي با تصور امن بودن سيستمش، در سايت هاي آلوده و خطرناک گشت و گذار نمي کند.

محمد امین بازدید : 47 دوشنبه 04 دی 1391 نظرات (0)

 

نصب اتوماتیک و بدون دردسر ویندوز XP

 

در صورتی که حداقل یک بار مراحل نصب ویندوز XP را طی کرده باشید، حتما دیده اید که در مراحل پایانی نصب بایستی سوالاتی پیرامون نام کامپیوتر، کلمه عبور کاربری، تنظیمات گرافیکی و... را پاسخ دهید. این موضوع موجب میشود که شما دقایقی طولانی را در کنار سیستم خود باشید تا نصب ویندوز پایان یابد. هر چند این مسأله برای یک بار چندان خسته کننده به نظر نمی آید اما اگر لازم باشد شما در یک مدت زمان کوتاه چندین بار ویندوز نصب کنید این مشکل حادتر میشود. از این رو قصد داریم ترفندی را به شما معرفی کنیم که کلیه این امور را به طور اتوماتیک انجام میدهد و حتی نیازی به نوشتن سریال نامبر نیز برای نصب ویندوز XP ندارید. کافی است دکمه نصب را بزنید و تا مرحله پایانی نصب استراحت کنید!

با استفاده از ابزاری که در CD ویندوز XP در فولدر Support قرار داده شده، آن هم در یک فایل Cab، به راحتی نسبت به نصب خودکار ویندوز اقدام نمایید.

 

بدین صورت که:
1- در سی دی ویندوز XP به مسیر Support/tools مراجعه نمایید.


2- فایل deploy.cab را بر روی یکی از درایوهای هارددیسک خود Copy و Paste نمایید. سپس آن را باز نمایید (از طریق برنامه WinRAR یا Winzip یا حتی خود ویندوز XP با دوبار کلیک بر روی فایل باز میگردد). سپس فایل setupmgr.exe را از درون این فایل cab کپی نموده و در محلی دیگر Paste کنید.


3- بر روی setupmgr.exe دوبار کلیک کنید. پنجره ای باز میشود که بایستی Next بزنید. سپس گزینه Create a new answer file را انتخاب کرده و مجدد دکمه Next را بزنید.


4- مطمئن شوید که گزینه Windows unattended installation علامت زده شده باشد. سپس بر روی دکمه Next کلیک کنید.


5- در این صفحه نوع ویندوز خود را انتخاب نموده و Next بزنید.


6- گزینه Fully automated را علامت بزنید Next کنید.


7- در اینجا صفحه Distribution Folder نمایش داده میشود. در این صفحه به شما اجازه داده میشود که تعیین نمایید که آیا ویزارد، یک پوشه توزیعی را بر روی کامپیوترتان بسازد یا پوشه توزیعی را بر روی درایو شبکه ای که شامل سورس فایلهای ویندوز میباشد ایجاد نماید.
دقت کنید ساخت یک پوشه توزیعی نه تنها به شما اجازه نصب ویندوز بدون استفاده از CD را میدهد بلکه اجازه افزودن فایلهای اضافی (همانند درایورهای قطعات) برای انجام یک نصب سفارشی را میدهد. اگر قصد انجام نصب خودکار را به دفعات زیاد دارید و درایور یا پوشه مناسب را در اختیار دارید میتوانید از این گزینه استفاده کنید.
ما در این ترفند گزینه زیر را انتخاب کرده سپس Next میکنیم:

No, this answer file will be used to install from a CD

 

8- در این صفحه گزینه مربوط به I Accept را علامت زده و Next میکنیم.


9- حال شما صفحه ای را مشاهده میکنید که با کمی دقت متوجه میشوید گزینه هایی درون این صفحه وجود دارند که شما در حین نصب ویندوز با آن برخورد میکنید. شروع به تکمیل گزینه ها به دلخواه خود کنید.


10- بعد از اتمام کار گزینه Finish را بفشارید. در این قسمت مسیری برای ذخیره تنظیماتی که انجام داده اید در قالب یک فایل پرسیده میشود. شما میبایستی نام فایل را که به صورت Unattend.txt انتخاب شده به Winnt.sif تغییر دهید و یک نسخه بر روی یک فلاپی ذخیره نمایید.


11- از منوی File گزینه Exit را انتخاب نمایید.


12- اکنون شما فایل اصلی را ساخته اید. فایل برای انجام عملیات نصب آماده میباشد اما ممکن است قبل از شروع عملیات مایل باشید که نگاهی به محتویات فایل بیندازید (ممکن است بخواهید پارامترهای اضافه تری را نیز به فایل بیفزایید. در صورت امکان با بخش Help برنامه Setup Manager مشورتهای لازم را انجام دهید). برای این کار فایل ساخته شده را در برنامه Notepad باز نمایید. شما میتوانید خطوط دیگری را نیز برحسب نیاز برای فعالیتهای دیگر مثل تعیین پارتیشن نصب هارددیسک یا تبدیل سیستم فایل به NTFS معین نمایید. جزئیات مربوط به چگونگی انجام این کارها را میتوانید در داخل فایلهای کمکی موجود در داخل Deploy.Cab مشاهده نمایید. اگر در داخل فایل هرگونه تغییری را اعمال کردید، فایل را ذخیره کرده و آنرا ببندید.


13- فایل را بر روی فلاپی دیسک کپی نماید. سپس کامپیوتر را از طریق سی دی راه اندازی کرده و فلاپی را در داخل درایو فلاپی قرار دهید. ویندوز به صورت خودکار تنظیمات معین شده را مورد استفاده قرار میدهد.

محمد امین بازدید : 82 دوشنبه 04 دی 1391 نظرات (0)

 

 

چگونه کلید Windows صفحه کلید را غیر فعال کنیم

 

کلید Windows یک کلید فوق العاده کاربردی است مگر اینکه شما یک Gamer باشید و برخورد انگشتان شما با کلید Windows باعث به هم ریختن بازی شما شود. در این صورت ترجیح می دهید کلید Windows را حین بازی غیر فعال کنید. بعضی از صفحه کلید های مخصوص بازی به کاربر اجازه می دهند کلید Windows را غیر فعال کند ولی در این مقاله ما به شما آموزش می دهیم چگونه کلید ویندوز را به صورت دستی غیر فعال کنید.

توجه کنید که زمان کار کردن با Registry ها اشتباه نکنید. در غیراینصورت ممکن است دچار مشکل شوید.
غیر فعال کردن دکمه ویندوز


قدم اول

روی Start کلید کنید. اگر از سیستم عامل Windows 7 استفاده می کنید، در قسمت پایین که مخصوص Search است عبارت Regedt32 را تایپ کنید. اگر از سیستم عامل Windows XP استفاده می کنید، در قسمت Run عبارت Regedt32 را وارد کنید.


قدم دوم

روی HKEY_LOCAL_ MACHINE دوبار کلیک کنید. سپس به ترتیب SYSTEM و پس از آن CurrentControlSet و Control را انتخاب کنید.


قدم سوم

روی Keyboard Layout کلیک کنید، سپس در منوی Registry Editor روی Edit و سپس New و در آخر Binary Value کلیک کنید.


قدم چهارم

نام Scancode Map را برای ورودی جدید لحاظ کنید.


قدم پنجم

روی ورودی جدید دو بار کلیک کنید و عبارت زیر را در آن تایپ کنید و سپس روی OK کلیک کنید:

00000000000000000300000000005BE000005CE000000000

شما باید این عبارت را تایپ کنید و امکان copy و past در این قسمت وجود ندارد. برای اینکه در تایپ داده بالا اشتباه نکنید آن را به صورت دسته های 16 تایی در زیر قرار دادیم:

00 00 00 00 00 00 00 00
03 00 00 00 00 00 5B E0
00 00 5C E0 00 00 00 00


قدم آخر

Registry Editor را ببندید و کامپیوتر خود را Restart کنید. کلید Windows شما غیر فعال شده است.


فعال کردن مجدد دکمه ویندوز

به منوی Start بروید و Regedt32 را تایپ کنید.

روی HKEY_LOCAL_ MACHINE و سپس SYSTEM، CurrentControlSet و سپس Control کلیک کنید.

روی Keyboard Layout کلیک کرده و روی Scancode Map کلیک راست کرده و Delete را انتخاب کنید و سپس yes را کلیک کنید.

Registry Editor را بسته و سیستم خود را Restart کنید. کلید Windows شما مجددا قعال شده است.

محمد امین بازدید : 48 دوشنبه 04 دی 1391 نظرات (0)

 

معرفی سه ابزار مفید توکار در ویندوز 7

 

ویندوز 7 علاوه بر زیبایی و سرعت بالاتر نسبت به نسخه های قبلی، ابزارهای جدید و کاربردی دارد که استفاده از آنها انجام برخی از امور را آسان تر می کند. شاید استفاده از برخی از این ابزارها نیاز شما به نرم افزارهای اضافی را نیز مرتفع کند. در این مقاله سه ابزار مفید Windows Mobility Center، Magnifying Glass و Snipping Tools را معرفی می کنیم و نحوه استفاده و کارایی آنها را بررسی می کنیم.

 


Windows Mobility Center

با فشار دادن کلیدهای Windows+X در کامپیوترهای پرتابل مانند نت بوک، نوت بوک یا تبلت ها، داشبورد مربوط به ابزارهای موبایل نمایش داده می شود که از طریق آن می توانید شبکه بی سیم Wi-Fi را کنترل کنید، حجم صدا را تنظیم کنید، میزان شارژ باقی مانده باتری را مشاهده کنید، روشنایی نمایشگر را کم و زیاد کنید، اطلاعات بین کامپیوتر و تلفن همراه خود را همگام کنید و سیستم را به حالت Presentation تغییر حالت دهید تا ScreenSaver و Sleep غیرفعال شوند. حالت Presentation برای زمانی که قصد دارید یک فایل پاورپوینت را به دیگران نمایش دهید و یا فیلم تماشا کنید کاربرد دارد.

 

Magnifying Glass

با فشار دادن کلیدهای Windows بعلاوه + و Windows بعلاوه - این ابزار فعال می شود و به شما اجازه می دهد تا بر روی هر قسمت از تصویر بزرگنمایی داشته باشید. این قابلیت در هنگام مطالعه متون و موارد اینچنینی کاربرد دارد.

 

Snipping Tool

روش قدیمی برای گرفتن عکس (Screenshot) از صفحه را فراموش کنید. پیش تر برای گرفتن عکس از صفحه مجبور بودید دکمه Print Screen را در کیبرد فشار داده، سپس نرم افزار Paint را باز کرده و تصویر را در آن Past کنید. اما در ویندوز 7 ابزار جدیدی با نام Snipping Tools اضافه شده است که این کار را بسیار ساده تر انجام می دهد و علاوه بر این امکانات جالبی مانند تصویر تمام صفحه، گرفتن تصویر از بخشی از صفحه، گرفتن تصویر از یک فرم و غیره را نیز در اختیار کاربر قرار می دهد. برای اجرای نرم افزار عبارت Snipping Tools را در جعبه جستجوی منوی استارت (درگوشه سمت چپ، پایین صفحه) وارد نمایید.

محمد امین بازدید : 120 جمعه 01 دی 1391 نظرات (0)


 

 windows media, windows media center

 

در گذشته، ویندوز مدیاسنتر (WMC) معرفی و درباره نحوه Setup و نیز قسمت‌های مختلف منوی استارت توضیحاتی ارائه شد. در این شماره تنظیمات مختلف این نرم‌افزار مورد بررسی قرار خواهد گرفت. براي تنظيم ويندوز مديا سنتز (WMC) لازم است.

پس از باز کردن WMC و مشاهده‌منوی استارت، از زیرمجموعه ‌‌Tasks، گزینه‌Settings را انتخاب کنید تا به مرکز تنظیمات مدیاسنتر ویندوز هدایت شوید.

ـ گزینه‌اول در این پنجره، general است که خود، زیرمجموعه‌های مختلفی دارد. در این قسمت تنظیمات عمومی مدیاسنتر قرار گرفته‌است . با کلیک روی گزینه ‌General به زیرمجموعه‌های آن دسترسی پیدا می‌کنید.

گزینه ‌اول Startup and Windows Behavior است.

 

 

لطفا به ادامه مطالب رجوع کنید

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 204
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 39
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 129
  • بازدید ماه : 111
  • بازدید سال : 2,276
  • بازدید کلی : 118,661
  • کدهای اختصاصی
    http://barobachnarava.rozblog.com/